Soad Abdel Rasoul’s world looks like a magical world in one of those legends where the witch casts a spell to put everyone in deep sleep until a knight, the saviour, comes along to restore them to life and brings brightness and splendour to the universe.
Isolated creatures in a surreal world with unrecognisable shape or place, sometimes as wide as the cosmos, gloomy and endless, and other times shrinking until it becomes like an empty cell confined within silent walls.
The characters do not suggest any type of movement, despite having different positions. It is as if time has passed them by, leaving them frozen in their place. Sometimes with plants growing around them, restricting and restraining them, so that they become ever more isolated and secluded. At other times, the plants grow from their hearts, removed from their chests, or from their wide open mouths, as if the plants are speaking and pulsating on behalf of those frozen, helpless creatures.
As she stresses the isolation of this legendary world from its surroundings, the artist employs the frame as part of the language of form and a visual tool. The frame becomes like a fence that is difficult to overcome, or a barrier that is impossible to penetrate.
“As we are formed from dust, how is it that flowers do not sprout in us?”
Artist Soad Abdel Rasoul raises this question in the introduction to her exhibition. This question might give us a glimpse of light to unravel the mysteries of her legendary world, and to make us wonder whether art follows the logic of things as we know them in the world in which we live, or whether it creates its own world and inner logic. Is it part of our pains, dreams, aspirations, or frustrations, or does it create its own private and intimate feelings? And, therefore, do the creatures of the artist’s world resemble us and our world at least in some qualities, or are they unique and individual, and it is up to us as viewers to try to understand this world as it is without projecting ourselves upon it? And more importantly, does the artist create his own world consciously or is he a psychic recalling it by the magic of art and the spell of visual language?
Soad Abdel Rasoul does not give us answers, but raises questions. She does not tickle our feelings, but shocks them. We do not pass by her paintings, but she pulls us to stop before them to contemplate and question and, if we look harder, we will find within their layers that saviour who will restore life to this legendary world and wake it up from its deep sleep.
Text by Samir Fouad
Translated by Victoria Cornacchia
تدمج شخصياتها ، التي تمجد الأنوثة والعاطفة والطبيعة دائمة النمو ، على اللوحات الكبيرة لتذكير المشاهدين بالرابط الحيوي بين دواخل جسم الإنسان وخوارجه
يبدو عالم الفنانة سعاد عبد الرسول، كعالم سحرى داخل واحدة من تلك الأساطير، التى تلقى فيها الساحرة بتعويذتها ؛ لتضع الجميع فى سبات عميق لحين مجيئ الفارس المخلّص، الذي سيعيد لهم الحياة، و للكون إشراقه وبهجته
شخوص وحيدة معزولة فى عالم سريالي، لا تميز له شكل ولا تحدد له مكان، يتسع أحيانا حتى تراه مثل الفضاء الكونى، موحش و سرمدى وبلا نهاية، وينضغط أحيانا أخرى؛ ليصبح مثل فراغ زنزانة تحصرها جدران صامته.
لا توحى الشخوص بأى نوع من أنواع الحركة، برغم من إتخاذها لأوضاع مختلفة، فكأنما قد مر عليها الزمن فجمدها فى مكانها وتخطاها تاركة إياها؛ لتنمو حولها النباتات، تقيدها وتكبيلها، لتزيد من حدة عزلتها وإنغلاقها، وفى أحيان أخرى تنمو من قلوبها التى نزعت من صدورها، ومن أفواهها الفاغرة وكأنها تتكلم وتنبض نيابة عن هذه الشخوص العاجزة المجمدة
وامعاناً فى عزل هذا العالم الأسطورى عن محيطه، فقد وظفت الفنانة إطار اللوحة ليصبح جزء من لغة الشكل وأداة من أدوات التشكيل، وأصبح الإطار مثل السور الذى يصعب تخطيه، أو الحاجز الذي يستحيل اختراقه.
"ما دمنا من تراب فكيف لا ينبت الورد فينا ؟"
تطرح الفنانة سعاد عبد الرسول هذا التساؤل فى مقدمة معرضها، وربما هى تعطينا بهذا التساؤل قبس من ضوء لفك مغاليق عالمها الأسطورى، وتجعلنا نتساءل هل يتبع الفن منطق الأشياء كما نعرفها فى العالم الذى نعيشه؟ أم يخلق عالمه الخاص ومنطقة الذاتى؟ هل هو جزء من آلامنا و أحلامنا وتطلعاتنا و إحباطاتنا ؟ أم أنه يخلق أحاسيسه الخاصة ومشاعره الذاتية؟ وبالتالى، هل هذه الشخوص فى عالم الفنانة تعبر عنا وعن عالمنا على الأقل فى بعض الصفات؟ أم أنها متفردة وقائمة بذاتها، وعلينا نحن كمشاهدين أن نحاول فهمها كما هى بدون محاولة إسقاط ذواتنا عليها؟ والأهم من هذا وذاك، هل الفنان يخلق عالمه وهو مدرك واع؟ أم أنه مثل وسيط روحي يستدعى بسحر الفن وتعاويذ لغة التشكيل؟
إن سعاد عبد الرسول، لا تقدم لنا إجابات بل تجعلنا نطرح أسئلة، ولا تدغدغ مشاعرنا بل تصدمها، ولا تجعلنا نمر أمام لوحاتها بل تشدنا لنتوقف أمامها، نتأمل ونتساءل، ولو أمعنا النظر؛ سنعثر فى طياتها على ذلك المخلّص الذى سيعيد لهذا العالم الأسطورى الحياة ويوقظه من سباته العميق.