The title of the exhibition plays on the double meaning of the words ‘Al Masry Al Youm’, indicating not only the newspaper, but also translating ‘Egypt nowadays’. The choice of this medium naturally calls attention on the political events and on the role of the media in Egypt during and after the 2011 Revolution but the show also considers the position of the artist within this difficult panorama.
The leitmotif of the exhibition is the presence of silhouettes of football players running or disputing for the ball, while moving on the word ملاعب (playground) as a background. The athletes represent not only the dynamism now lacked in the country, but also embody a feeling of competition and confrontation, which seems to have overcome the unity of Tahrir Square. Politics and political events metaphorically become games played on a chaotic playground, where the actual needs of the Egyptian people are rarely addressed. On the contrary, the constant and massive flow of information astounds the audience which, caught in a sort of schizophrenia, resembles a busy and confused swarm.
The body of work is coherent and homogeneous while addressing a diverse range of socio-political issues. El Zeiny reflects on the isolation of the singles and subtly denounces the absence of a clear and reliable political agenda, which nurtures an increasingly individualist society, deficient in a national and unitary project. The intervention on the newspaper pages mirrors a broader need for deconstructing the mediated information: the speed of nowadays news leaves no time for an accurate selection, and for a calm meditation.
In line with his previous production, El Zeiny builds on and further develops his peculiar collage technique. No fiction is involved in these documentary-like tableaux, where the silhouettes of real sportsman move on the newspaper pages, at times overlapping and merging with painting and other recurrent, symbolic elements such as matches, typical local-shaped vases and games.
Biography
Born in Cairo in 1956 to a German mother and an Egyptian-Sudanese father, Hisham El Zeiny grew up in a bilingual multi-cultural environment. Hisham studied architecture at the Faculty of Fine Arts in Cairo ending it with postgraduate studies with Prof. Hassan Fathy, the pioneer of Egyptian traditional architecture.
The artist has held numerous solo and group exhibitions in Egypt and Europe, where he has been living for more than 10 years.
هشام الزينى: المصرى اليوم – تداخلات مع جريدة
عنوان المعرض يلعب على فكرة ازدواجية معنى جملة "المصرى اليوم" ليس فقط مشيرا الى جريدة المصرى اليوم ولكن ايضا الى "مصر هذه الأيام". اختيار نوع العمل وخاماته يجذب الانتباه الى الأحداث السياسية وعلى دور الاعلام فى فى مصر اثناء وبعد ثورة 25 يناير 2011, ولكن المعرض يأخذ ايضا بعين الاعتبار موضع الفنان فى هذا المشهد الصعب.
إن الفكرة العامة للمعرض هى وجود الصور الظلية للاعبى كرة القدم وهم يتنارعوها أو يلعبون بها، وفى الخلفية كلمة (ملاعب) تحضر هذا المشهد المتكرر، والذى يمثل فيه الرياضيون ليس فقط الإفتقار للديناميكية فى هذه البلاد، ولكن أيضا ألإحساس بالمنافسة والتحدى، والذى يبدو أنها تغلبت على وحدة ميدان التحرير. إن الحالة السياسية والأحداث الراهنة -باختصار- أصبحت مباريات تدور على ملعب الفوضى، حيث نادرا ما يتم التصدي للاحتياجات الفعلية للشعب المصري. على الجانب الآخر، فإن التدفق المستمر والهائل للمعلومات يدهش الجمهور ويوقعه داخل حالة من الإنفصام، فيشبه القطيع المزدحم والمتخبط.
وبينما يبدو العمل متجانسا ومترابطا فنياً، إذ هو يتناول مجموعة متنوعة من القضايا الاجتماعية والسياسية. يعكس هشام الزيني -وبمهارة شديدة- عزلة الفرد، ويستنكر عدم وجود أجندة سياسية واضحة وموثوق بها، والتي -بالتبعية- تغذي مجتمع فرديا على نحو متزايد، ونقص في مشروع وطني وحدوي، إن تداخل المعلومات على صفحات الجرائد تتطلب التحقيق فيها؛ لأن سرعة الأخبار في هذه الأيام لا تترك الوقت لتدقيق الإختيار، والتأمل بهدوء
وتمشيا مع إنتاجه السابق، يضع الفنان طوبة أخرى على تقنيته الخاصة بفن الكولاج، ولم يدخل الخيال هذه المرة فى فى هذه اللوحات التسجيلية، حيث صور خيل الظل للعبين على صفحات الجرائد، تتمازج وتغى بعضها البعض وتتكرر أحياناً كرموز تشكيلية لمباريات منقوشة على المزهريات.
هشام الزينى:
ولد بالقاهرة عام 1956 لأم ألمانية وأب مصرى سودانى، نشأ فى بيئه ثنائية اللغة ومتعددة الثقافات، درس العمارة فى كلية الفنون الجميلة بالقاهرة، وأكمل الدراسات العليا مع البروفيسير حسن فتحى، رائد فن العمارة المصرية الأصيلة.
أقام الفنان العديد من المعارض الفنية الفردية واشترك فى العديد من المعارض الجماعية أيضاً فى مصر وأوروبا حيث عاش أكثر من عشر سنوات.