One woman, who was really an angel, told me: 'In the desert lie hidden gardens, seek them and paint them. Let’s see what you can do.'
I searched but found none, the gardens, beautiful and fragile had vanished. Long after, I understood that those gardens lived only in my memory and in the history of painting, this was my only path to these lost paradises.
I had to select an approach that for once painted, they would come alive, become real. The history of painting exhibits various ways to portray a garden, I drew and got my inspiration from ancient Egyptian paintings and Juan Miro’s famous “La Masia” (The Farm). In both, I found an intense love of nature and care for details: a flower might be a star, an insect, a god, an ant equal to a mountain.
I had found the path, that another angel told me to visit her in Iran. Naturally, I went and discovered the Persian gardens, where dreams and memories materialize." - Xavier
الحديقة | خافيير بوجمارتي
"في عام 2018، عرضت مجموعة من اللوحات بقاعة مشربية للفن المعاصر، تحت عنوان "مناظر طبيعية" تتكون اللوحات من مناظر طبيعية للصحراء، وكان فيها رجالاً يجمعون الحفريات، ونساء تلعب بالأجرام السماوية.
ذات مرة... قالت لي امرأة، وقد بدت كالملاك " في الصحراء توجد حدائق مخفية، ابحث عنها وارسمها، ولنرى ما يمكنك فعله"
لقد بحثت، ولكني لم أجد شيئاً.
كانت الحدائق جميلة وهشة، ولكنها اختفت, وبعد فترة طويلة، أدركت أن تلك الحدائق تعيش في ذاكرتي وفي تاريخ الرسم، وكان هذا طريقي الوحيد لتلك الجنان المفقودة، ولهذا؛ فقد كان علي أن أختار أسلوبًا، فبمجرد أن أرسمها ستعيش وتصبح حقيقة.
يحفل تاريخ الرسم بالعديد من الأساليب لتصوير الحدائق، بالنسبة لي فقد استوحيت إلهامي من اللوحات المصرية القديمة، ولوحات خوان ميرو الشهيرة "لا ماسيا" (المزرعة)، غرقت في حب الطبيعة وتعلقت بتفاصيلها، فالزهرة من الممكن أن تكون نجمة، أو حشرة، وقد تتساوي النملة مع الجبل .
كنت قد وجدت الطريق، فعندما طلب مني ملاكاً آخر أن أزوره في إيران، ذهبت إلى هناك، وبطبيعة الحال اكتشفت الحدائق الفارسية، حيث الأحلام والذكريات تتحقق." - خافيير