In continuation with his last solo exhibition “Simple Things” held at Mashrabia Gallery of Contemporary Art, Cairo based artist Ibrahim El Haddad returns with a new body of work deeper and more powerful than ever, yet imbued with a strong sense of calm and vulnerability. His figures, which evoke ancient Egyptian physical features, are represented in all their simplicity, stripped of all artifice or pretentiousness, leaving only what is essential, their noble presence and the fragility of their being. They are alive, breathing, almost frozen in time and space, thus radiating a strong sense of familiarity which encourages the viewers to further reflect on and deepen their sense of Humanity. The figures are no longer associated to their lands, cultures or traditions, but become universal beings, revealing themselves to themselves, emitting a deep emotional and human charge. The many natural elements in El Haddad’s paintings such as birds, fish and vines are not simply decorative elements, but hold a specific purpose: reinforcing the moment of communion with oneself, but also symbolises a new found connection with one’s surroundings, especially with Nature, exploited and abused for so long by mankind. Life challenges and everyday hassles pause as we form a deeper connection with the earth, and only in these conditions the essence of a person emerges. By travelling through Ibrahim El Haddad’s exhibition, the viewer undertakes a journey of introspection and self-exploration, giving him the courage to look towards the distant horizon in all tranquillity, serenity and without being afraid of what is yet to come, in all serendipity.
بالصدفة
20 / 9 / 2020
استمرارًا لمعرضه الفردي الأخير "أشياء بسيطة" الذي أقيم في جاليري المشربية للفن المعاصر ، يعود الفنان المقيم في القاهرة إبراهيم الحداد بمجموعة جديدة من الأعمال أعمق وأقوى من أي وقت مضى ، لكنها مشبعة بإحساس قوي بالهدوء والضعف. إن شخصياته ، التي تستحضر السمات الجسدية المصرية القديمة ، ممثلة بكل بساطتها ، مجردة من كل حيلة أو طغيان ، تاركة فقط ما هو أساسي ، حضورها النبيل وهشاشة كيانها. إنهم أحياء ، يتنفسون ، متجمدين تقريبًا في الزمان والمكان ، مما يشع بإحساس قوي بالألفة يشجع المشاهدين على التفكير بشكل أكبر في إحساسهم بالإنسانية وتعميقه. لم تعد الشخصيات مرتبطة بأراضيهم أو ثقافاتهم أو تقاليدهم ، بل أصبحت كائنات عالمية ، تكشف عن نفسها لنفسها ، وتنبعث منها شحنة عاطفية وإنسانية عميقة. إن العناصر الطبيعية العديدة في لوحات الحداد مثل الطيور والأسماك والكروم ليست مجرد عناصر زخرفية ، بل لها غرض محدد: تعزيز لحظة التواصل مع الذات ، ولكنها ترمز أيضًا إلى ارتباط جديد مع محيط المرء ، وخاصة مع الطبيعة ، المستغلة وأساءت البشرية لوقت طويل. تتوقف تحديات الحياة والمتاعب اليومية عندما نشكل علاقة أعمق مع الأرض ، وفقط في هذه الظروف ، يظهر جوهر الشخص. من خلال السفر في معرض إبراهيم الحداد ، يخوض المشاهد رحلة استبطان واستكشاف ذاتي ، مما يمنحه الشجاعة للتطلع نحو الأفق البعيد بكل هدوء وسكينة ودون أن يخشى ما سيأتي ، بالصدفة.