Assem Sharaf, in his early works, used to employ expressive lifelike colors and forms, but soon went on to merge his figures through abstraction of both form and color, thus participating in the creation of a new and personal style in Egyptian abstract art. Sharaf‘s paintings are characterized by energetic techniques that depend on broad but artistically controlled gestures interacting with chance and random occurrences. In fact his direct, instinctual and highly dynamic style involves the spontaneous yet controlled application of brushstrokes to the surface.
In his most recent artworks Assem Sharaf feels the urge to communicate something beyond conventional visual language and aims at conveying his concept at a subconscious level through the very process of creating. He is preoccupied with the structural and material-based concept at work, something which can be altered by the presence of recognizable forms.
Sharaf‘s abstract paintings investigate what can be communicated simply by working with the building blocks of imagery, exploring the power and potential of color, line, form, space, light, technique and materiality. Through his paintings he embarks on the challenging project of exploring the depths of the unconscious self, while preserving his own individuality and granting himself complete freedom to create something shaped by personal physicality, inner vision and the unexplored depths of the primal being.
اعتاد عاصم شرف، في أعماله الأولى، توظيف ألوان و أشكال نابضة بالحياة ،إلا أنه لم يلبث أن مزج عناصره بتجريد كل من الألوان والأشكال، مبتكرًا بذلك أسلوبًا جديدًا و شخصيًا في فن التجريد المصري. تتميز لوحات شرف ببراعة فنية مفعمة بالحيوية، معتمدة علي إشارات فنية عريضة تتفاعل مع الصدفة والأحداث العشوائية. وينطوي أسلوبه المباشر والفطري، ذو الديناميكية العالية، على تلقائية، إلا أنها على قدرٍ عالٍ من التحكم بالفرشاة على سطح اللوحة
يشعر شرف، في أعماله الأخيرة، برغبة ملحة في توصيل شيء ما وراء اللغة البصرية التقليدية، ويهدف إلى نقل فكرته على مستوى من اللاوعي من خلال عملية الإبداع. و هو مهموم بالمفهوم البنائي و المادي للعمل، الشيء الذي يمكن تعديله في وجود عناصر قابلة للتمييز
تستقصي أعمال شرف التجريدية ما يمكن توصيله ببساطة بالعمل علي العناصر المكونة للصورة، و استكشاف قوة وإمكانيات كل من اللون والخط والشكل والمساحة والضوء والتكنيك والخامة.
وهو يشرع، من خلال لوحاته، في مشروع مليء بالتحديات فيما يتعلق بسبر أغوار اللاوعي، بينما يحافظ على ذاتيته و يمنح نفسه حرية تامة ليخلق شيئًا تشكله الحيوية الشخصية، والرؤية الداخلية و الأعماق غير المستكشفة للوجود الأولي