Visual artist Ahmed Sabry is back to Mashrabia Gallery of Contemporary Art for his 6th solo exhibition. Breaking away from the colourful media and digital media images that dominated his works produced over the past 10 years, here he draws a special link with his much earlier productions. With this new body of work, where the black and white drawings outnumber the few coloured abstract paintings, the artist attempts to build a surreal world where different human, animal and abstract shapes merge.
One year ago Sabry started working as a drawer in the field of Christian art producing works that take inspiration from old religious paintings and representations. The themes and scenes of sacred art traditionally rely on narrations, mythological stories, and miracles, and put together the human world and the invisible one. Since then Sabry has realized a set of drawings which, by merging different human, animal, and even abstract forms, give shape to a surreal world.
Media and social media in addition to stories, storytelling, and reformulation, were the visual and conceptual sources for the drawings and animations that visual artist Ahmed Sabry made between 2008 and 2017. They combined seemingly conflicting and incompatible meanings and merged image and text.
These new drawings are continuation of old drawings which he made before 2007, especially 2003, a link that carries an emotional and ambiguous feeling.
Leaving behind the strong and invasive colours of social media, his choice of drawing in black and white is special in that it helps in reading what is going on in the mind at the moment when the artwork comes out on the surface making the possibility to edit, remove, and add difficult and narrow.
Coming out from the blending of abstract and surreal visuals Ahmed Sabry’s new representations build up a narrative similar to that of religious imaginary, where worldly beings are intrinsically bonded to the unfathomable other world.
"قصص الزجاج المكسور"
أحمد صبري
يعود الفنان أحمد صبري إلى جاليري مشربية للفن المعاصر في معرضه السادس. بعيدًا عن الألوان وصور الديچيتال التي سيطرت على أعماله التي تم إنتاجها خلال السنوات العشر الماضية، يرسم رابطًا خاصًا بأعماله السابقة. من خلال هذا العمل الجديد، حيث تفوق رسومات الأبيض والأسود العدد القليل من اللوحات التجريدية الملونة، يحاول صبري بناء عالم سريالي حيث يتم دمج الأشكال البشرية والحيوانية والتجريدية المختلفة
عد انشغالي منذ عام 2008 وحتى 2017 بالميديا ووسائل الاعلام كمصدر بصري ومفاهيمي لأعمالي في الرسم والرسوم المتحركة بالاضافة الى القصص والحكي واعادة الصياغة والدمج بين المعاني المتناقضة والمتنافرة بين الصورة والنص ،
منذ عام بدأت العمل كرسام في مجال الفن الكنسي والذي تستوحى اعماله من اللوحات والموضوعات الدينية القديمة والتي تعتمد بطبيعة الحال على السرد والقصص الاسطورية وقصص المعجزات والدمج بين العالم البشري والعوالم اللامرئية
بدأت العمل على مجموعة من الرسوم تعتمد على بناء عالم سيريالي مستوحى من الدمج بين اجسام واشكال عضوية مختلفة بشرية وحيوانية او مجردة احيانا تنشأ من خلال هذا الدمج لغة سردية بصرية مجردة وسريالية.
وارى في هذه الرسوم الحديثة امتداداً لرسوم قديمة قد نفذتها فيما قبل عام 2007 وتحديدا منذ عام 2003 وهو رابط يحمل انطباعا عاطفياً وغامضاً. للرسم بالأبيض والأسود خصوصية من حيث انه يساعد في قراءة ما يدور في العقل في اللحظة التي يخرج فيها العمل الفني على السطح مم يجعل امكانية التعديل والحذف والأضافة صعبة وضيقة