Hany Rashed approaches the subject matter of his artistic practice with a childish perspective, almost bordering naivety. He has developed this technique in order to simplify complex issues and to make sense of his surrounding illogical reality; including daily instances and people's reactions to them.
He is not above regarding his artistic formations as toys, and at first glance, the audiences receive them as such, until they start to wander amongst the imposing creations to discern the layers of meanings they are set to depict.
Rashed chooses this time to play with cars; one of his favorite toys during childhood. For him, they are the best representation of the variety of individuals within a society; for their wide range of models, shapes, colours, age and value. However, unlike the durability of cars, Rashed uses gypsum, a material associated with fragility, to depict human's mortality and vulnerability.
Rashed surveys, in the Gypsum Museum, the models of cars in the Egyptian streets from the 6Os to the present day. The body of work, including stand-alone sculptures and installations, captures the daily overcrowdness of the Egyptian streets, and concurrently portrays his projections of a fate and destiny that now seems inevitable.
Text & Translation by Dina ELDEEB
معرض نحت للفنان هاني راشد
يتناول هاني راشد موضوعاته الفنية من منظور طفولي؛ قد يميل إلى السذاجة؛ لقد طور هذا الأسلوب من أجل تبسيط الموضوعاتالمعقدة والواقع الشائك غير المفهوم بالنسبة له وفي الغالب لغيره، حتى يستطيع أن يفهم اللامنطق الذي يدور من حوله، سواء منأحداث أو تفاعل الأفراد معها.
وهو لا يترفع عن التعامل مع تكويناته الفنية باعتبارها ألعابًا، ولوهلة أولى يتلقاها الجمهور على أنها كذلك، إلى أن يهيم وسطالتكوينات المهيبة ليدرك طبقات المعاني المتمثلة فيها.
يختار راشد أن يلعب هذه المرة بالسيارات، فقد كانت إحدى ألعابه المفضله كطفل؛ بالنسبة له هى أفضل تمثيل لتنوع الأفراد فيالمجتمع، نظرًا لتنوع فئات السيارات وأشكالها وألوانها وقيمتها وأعمارها، على غرار الأفراد في واقعنا المصري. وعلى عكسمتانة السيارة، يستخدم راشد خامة الجبس المعروفة بالهشاشة، خاصةً لدى العمال والفنيين، ليعبر عن فناء الانسان وقلة حيلته.
يرصد راشد في "متحف الجبس" أنواع السيارات في الشارع المصري، منذ الستينيات إلى الوقت الحاضر، في أعمال نحتيةمنفصلة وتكوينات مركبة، ليعبر عن حالة الاكتظاظ اليومي في الشارع المصري وكذلك عن تصوراته عن أجل ومصير حتم أصبح من المستحيل تفاديه