Every Street, A Story by Amre Heiba & Yasmine Shash showcases a captivating dialogue between two generations through their prints collection.
Inspired by the poem Rahel Al Nahar by Iraqi poet Badr Shakir Al-Sayyab, Amre Heiba's
etchings reflect his unique vision and personal experiences, exploring themes such as the passage of time between despair and the struggle of hope, the relationship between place and what unfolds within it, and the nostalgia for a tranquil past free from the weight of sorrow.
In Shash's prints, she contemplates the experience of a city, one that is changing rapidly and brutally. Exterior landscapes that swim between the real and imaginary are alienating, complex, distant, and inaccessible. The ruins maintain their charm and the sum of unidentifiable elements seem to forge a very identifiable landscape. Layers of woodcuts rest side by side or over these etched landscapes. These prints come to life through a long process that entails multi-plate etching, wood carving, and printing, a process akin to that of the layering, texturing, and erasures the city undergoes while every plate represents a fragment of its non-linear story.
من 22 أكتوبر حتى 22 نوفمبر
معرض "الشوارع حواديت" للفنان عمرو هيبة والفنانة ياسمين شاش
يقدم هذا المعرض حواراً بين جيلين من خلال مجموعة مطبوعاتهم الخاصة.
مجموعة عمرو هيبة مستوحاة من قصيدة "رحيل النهار" للشاعر العراقي بدر شاكر السياب. تعتبر دراسة وتأمل، المجموعات الشعرية المختلفة بمثابة نقطة انطلاق لمشاريعه وأعماله الفنية. ويستخدم الفنان هذه الكلمات والصور الشعرية الملهمة ليس فقط لترجمتها بصريًا، بل أيضًا لنسج قصص أسطورية يحاول من خلالها تفكيك وفهم بعض المفاهيم التي تشغل ذهنه.
بينما تتأمل ياسمين شاش في مجموعتها تجربة مدينة تتغير بسرعة ووحشية. المناظر الطبيعية الخارجية التي تسبح بين الواقع والخيال، منعزلة ومعقدة وبعيدة ولا يمكن الوصول إليها. توجد طبقات من النقوش الخشبية جنبًا إلى جنب أو فوق هذه المناظر الطبيعية المحفورة. تنبض هذه المطبوعات بالحياة من خلال عملية طويلة تتضمن الحفر على ألواح متعددة ونحت الخشب، والطباعة. وهي عملية تشبه عملية الحزف والإزالة التي تمر بها المدينة. كما تمثل كل مطبوعة جزءًا من قصتها غير الخطية.